پکیج آموزش سئو و بازاریابی آنلاین SEO training
آموزش آنلاین سئو و بهینه سازی وب سایت کسب و کارها
سئو و بهینه سازی وب چیست ؟
سئو و بهینه سازی وب را اینجوری بشناسیم
سئو یا همان عبارت مخفف S earch E ngine O ptimization ، همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که هدف اصلی آن، کسب جایگاه بهتر در نتایج سرچ شده گوگل میباشد. در نظر داشته باشید روزانه کاربران بسیاری کلمات مورد نظر خود را در گوگل جستجو میکنند و این موتور جستجو پیشنهاداتی متناسب با عبارات جستجو شده را به آنها نمایش میدهد، در این فاصله هر چقدر جایگاه سایت شما در لیست نتایج بالاتر باشد شانس بیشتری برای جذب کاربر و مخاطب وب سایت خود را خواهید داشت و در این زمان اصطلاحا میشه گفت که سایت شما سئو دار میباشد و همچنین برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی شده است.
چرا به سئو شدن سایت نیاز داریم ؟
موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ، یاندکس و از همه مهمتر گوگل با ورود به وبسایت های اینترنتی، محتوای آنها را بررسی کرده و براساس موضوع، ارزش گذاری و رتبه بندی میکنند. و از همین روش وب سایتها در جستجوی کاربران دیده شده و بازدید های خود را افزایش میدهند.
همه ما میدانیم که کاربران اینترنتی برای یافتن محتوای مورد نظر خود به موتور جستجو مراجعه کرده و از میان نتایج نمایش داده شده پاسخ خود را دریافت میکنند. تعداد جستجو در اینترنت روزانه در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از ۹ میلیارد جستجو در روز انجام میشود و همچنین هرچقدر سهم وب سایت شما از این کاربران بیشتر باشد شانس بالاتری برای فروش محصولات، ارائه خدمات یا حتی دریافت تبلیغات خواهید داشت. برای جذب مخاطب بیشتر به سئو و حضور در صفحه اول گوگل نیاز خواهیم داشت و در این زمینه باید سایت بهینه سازی لازمه را داشته باشد.
روش کار موتورهای جستجوگر چیست؟
د
موتورهای جستجو برای تحلیل محتوای وب و سرویس دهی مناسب به کاربران خود ، سه وظیفه اصلی خود را به اجرا میگذارند که عبارتند از:
-
Crawling خزش در محتوای سایت ها
-
Indexing تهیه یک نسخه از صفحه و تحلیل محتوای آن
-
Results نمایش نتایج مناسب براساس محتوای ایندکس شده
Crawling چیست؟
گوگل برای دسترسی به محتوای یک سایت، ربات های نرم افزاری طراحی کرده است که همانند یک کاربر وارد سایت شما شده و با خزش (crawl ) در آن تلاش میکنند محتوای صفحه سایت شما را دریافت کنند. در این فرآیند همه ی بخش ها شامل محتوا، عنوان، تصاویر، لینک و هرچیزی که در محتوای آن صفحه از سایت موجود است و دسترسی به آن محتوا ، برای ربات گوگل ممکن باشد، بررسی خواهد شد. ربات های گوگل از پروتکل های مشخصی برای بررسی صفحات وب استفاده میکنند و اگر بخواهید تعدادی از صفحه های مجود در سایت شما توسط گوگل بررسی نشود و در نتایج گوگل نمایش انجام نپذیرد، میتوانید از طریق فایل robots.txt این کار را انجام و عملیاتی نمائید.
Index گوگل چیست؟
در نظر داشته باشید، زمانی که بررسی یک صفحه توسط ربات تمام شد، فرآیند ایندکس کردن ان صفحه توسط گوگل آغاز میگردد. تصور کنید که وبسایت شما و وب سایتهای دیگر موجود در اینترنت، یک کتابخانه بسیار بزرگ است و گوگل تلاش میکند یک فهرست کامل از کتاب های موجود، موضوع هرکدام و محتویات آنها تهیه کند. زمان ایندکس شدن یک صفحه توسط گوگل همیشه به یک اندازه نیست و فاکتورهای مختلفی بر آن تاثیرگذار است هر بار که ربات گوگل به صفحه شما مراجعه کند اگر متوجه تغàراتی در آن صفحه، شامل تغییرات در محتوا یا اضافه شدن محتوا شود مجدد فرآیند ایندکس کردن گوگل برای آن صفحه انجام میشود. تا زمانیکه یک صفحه توسط گوگل ایندکس نشود هرگز در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود. پس اولین قدم برای قرار گرفتن در نتایج جستجو مطمئن شدن از ایندکس شدن صفحات وب سایت در گوگل می باشد.
Results نمایش نتایج
نتایج جستجو هم برای کاربران و هم برای صاحبان وب سایت اهمیت زیادی دارد. زمانیکه بعنوان یک کاربر عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو میکنید، گوگل از میان صفحاتی که پیش از آن ایندکس کرده است نتایج مرتبط با جستجوی شما را پیشنهاد میدهد. این فرآیند بسیار پیچیده است زیرا از میان صدها میلیون وب سایت و شاید میلیاردها صفحه موجود در وب باید نتایج مورد نظر شما را شناسایی کرده و نمایش دهد. برای اینکار الگوریتم های متنوعی نوشته شده است و گوگل همواره در حال ارتقا و بهینه کردن این الگوریتم هاست.
هرگز فرآیند بررسی صفحات و رتبه بندی توسط گوگل اعلام نشده و نخواهد شد ولی براساس مشاهدات وبمستران و آموزشهایی که توسط خود گوگل منتشر میشود چندین فاکتور تاثیرگذار براین رتبه بندی شناسایی شده اند. گوگل اعلام کرده که برای رتبه بندی صفحات بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر میگیرد در اینجا به تعدادی از مهمترین فاکتورهای مورد نظر گوگل اشاره میکنیم:
-
میزان به روزرسانی سایت و نرخ تولید محتوا
-
حجم صفحات سایت و سرعت بارگذار ی
-
میزان اعتبار و ارتباط موضوعی بک لینک های سایت
-
حجم محتوای صفحه و ارتباط موضوعی محتوای همه صفحات سایت
-
نحوه استفاده از کلمات کلیدی در متن، عنوان، تصاویر و لینک ها
-
نوع نگارش محتوا و غلط های املایی
-
ساختار لینک سازی داخلی سایت
-
طراحی ریسپانسیو سایت و نمایش صحیح در موبایل و تبلت
-
اعتبار دامنه
-
فعالیت در شبکه های اجتماعی
-
رفتار کاربران، ارسال دیدگاه و امتیازدهی در صفحه
-
تجربه کاربری و میزان رضایت کاربران(Experience User)
-
ضریب خروج (rate Bounce (از سایت و نرخ کلیک در نتایج گوگل (CTR)
همانطور که در مطالب پیشین هم اشاره کردیم ، میتوان گفت که فاکتورهای تاثیر گذار در سئو را به دو دسته اصلی سئو داخلی و بیرونی یا همان page-On و-Off page تقسیم میشوند، که هر کدام از این دو بخش (داخلی و خارجی) نتایج مهمی در سئوی سایت را در بر دارند، که استفاده از هر دوی آنها نتیجه مطلوبی در بهینه سازی وب را به ارمغان میآورد.
ایندکس (Index) شدن مطالب در گوگل به چه معناست؟
موضوع ایندکس شدن مطالب د یا صفحات در گوگل را در بخش بالایی توضیح دادیم که اینجا هم مروری بر آن مجدد خواهیم داشت.
ایندکس شدن، فرایندی است که در آن گوگل، پس از بازدید و آگاهی از صفحات سایت، محتویات آن را ذخیرهسازی کند. زمانی که گوگل محتوای جدید سایت را پیدا کند (درصورت رعایت اصول و توصیهها)، این محتوا در نتایج جستوجو نمایش داده میشود. بنابراین زمانی ایندکس شدن صورت میگیرد که گوگل محتوای یک صفحه از سایت را در پایگاه دادههای خود ذخیره کند.
به این مطلب مهم و ارزشمند توجه نمائید، تا زمانی که برای صفحات جدید سایت شما فرایند ایندکس شدن صورت نگرفته باشد، از نظر گوگل این صفحات وجود ندارند چون گوگل از وجود آنها آگاه نیست. بنابراین تا زمانی که صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نشده باشد، نمیتوانید در لیست نتایج جستوجوی گوگل ظاهر شوید.
همچنان در نظر داشته باشید، زمانی که بررسی یک صفحه توسط ربات تمام شد، فرآیند ایندکس کردن ان صفحه توسط گوگل آغاز میگردد. تصور کنید که وب یک کتابخانه بسیار بزرگ است و گوگل تلاش میکند یک فهرست کامل از کتاب های موجود، موضوع هرکدام و محتویات آنها تهیه کند. زمان ایندکس شدن یک صفحه توسط گوگل همیشه به یک اندازه نیست و فاکتورهای مختلفی بر آن تاثیرگذار است هر بار که ربات گوگل به صفحه شما مراجعه کند اگر متوجه تغییراتی در آن صفحه، شامل تغییرات در محتوا یا اضافه شدن محتوا شود مجدد فرآیند ایندکس کردن گوگل برای آن صفحه انجام میشود. تا زمانیکه یک صفحه توسط گوگل ایندکس نشود هرگز در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود. پس اولین قدم برای قرار گرفتن در نتایج جستجو مطمئن شدن از ایندکس شدن صفحات وب سایت در گوگل می باشد.
مشاوره و آموزش آنلاین سئو و بازاریابی اینترنتی برای وبسایت کسب و کارها
برای مشاوره و آموزش آنلاین سئو و بازاریابی اینترنتی برای وبسایت کسب و کارها میتوانید از لینک زیر وارد دپارتمان مربوطه گردیده و ثبت سفارش خود را انجام دهید!
پکیج آموزش سئو SEO training
بدون دیدگاه